close
تبلیغات در اینترنت
logo-samandehi آرشیو کل - 87

RZHGBFT

آرشیو کل

banner
جستجوگر پیشرفته



آموزش اسکیس از نوع ایرانی...!


در حال حاضر اسکیس یکی از آزمون‌های مهم جهت ورود به دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی در رشته معماری و شهرسازی است. اما براستی آیا اسکیس می‌تواند به شکل فعلی خود روش مناسبی برای گزینش باشد؟ اصلاً اسکیس در چه صورتی می‌تواند مورد قبول واقع شود؟
اصولاً آزمون طراحی معماری سریع یا همان اسکیس باید به شکلی باشد که در زمان مشخص بتوان طرحی از یک موضوع را باتمام مدارک مورد نیاز آماده کرد و این طرح باید خلاصه ای از آموخته های یک دانشجوی معماری باشد.
متأسفانه اخیراً سبک خاص یا بهتر بگوییم قالب خاصی برای این رقابت حاکم شده است و همه مجبورند اسکیس‌های خود را خواسته یا ناخواسته درفرم همان قالب در بیاورند تا بتوانند درآزمون اسکیس امتیاز قابل ملاحظه‌ای کسب کنند.



sketch1.jpg




اگر نظری بر تعاریف جهانی معماری داشته باشیم درمی‌یابیم که این امر در کل مغایر با مفهوم معماری است؛ اثری که باید نمایشگر خلاقیت معمار باشد و در خطوط آن خواسته‌ها وسبک معمار منتقل شود به گونه‌ای درمی‌آید که مطابق سلیقه و خواست مصحح باشد و در واقع طرح، سلایق فرد مصحح را بیان می کند!
جای بسی تأسف است که چنین برنامه‌ای گریبانگیر بسیاری از دانشگاه‌ها در سطح کشور شده است؛ در این دانشکده‌های معماری قوه‌ تخیل دانشجویان در عالم غیر واقعی پرورش می‌یابد؛ هرچند که به لحاظ افزایش خلاقیت روش مناسبی است اما دانشجو در طول تحصیلاتش به کل در چنین عالمی سیر می‌کند، در صورتیکه تمامی دروسی که در دانشکده‌های معماری تدریس می‌شود بایستی همه‌وهمه دست در دست هم دهند و فضایی در دنیای واقعی تولید کنند.
بسیاربدیهی است که ماهیت معماری متفاوت از یک هنر تنها ذهنی و خیالی است؛ لذا می‌توان چنین نتیجه گرفت که: اسکیس نمایشی است از فرایند تولید اثر معماری در عالم واقعیت و یقیناً وسیله نمایش رویاهای بلندپروازانه و نقاشی وار نیست!
دست اندرکاران آموزش معماری در ایران باید بدانند که  با چنین وضعیتی هیچگاه نورمن فاسترها، رنتسو پیانوها و تادائو آندوها را نمی‌توانند به جامعه تقدیم کنند! مادامیکه طرح دانشجویان را در قالب سلایق شخصی خود در بیاورند و تا زمانی که کپی کردن و نه خلق کردن را آموزش دهند وضعیت آشفته دانشکده‌های معماری به همین منوال ماندنی است و نتیجه آن، چیزی جز معماری بی هویت امروز نیست!
همین مسأله در مقیاس کوچکتر در مورد اسکیس می‌تواند صدق کند؛ متأسفانه در سیستمی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، ممکن است اسکیسی که زاییده ذهن یک دانشجوی معماری است بسیار کم اهمیت تر از اسکیسی باشد که پلان آن از کارهای بزرگان معماری جهان کپی شود و پرسپکتیو آن با اندکی تغییر و همچون یک نقاشی زیبا در وسط شیت اسکیس نقش بندد! هر چند که کپی خوب در پرورش خلاقیت مؤثر است اما فقط می‌تواند تمرینی برای طراحی باشد و نباید محصول نهایی تفکرات یک دانشجوی معماری باشد.
در سیستم فوق اصلاً مهم نیست که دانشجو و آن کسی که معماری آینده این سرزمین در دست اوست، به چه می‌اندیشد و چگونه طرحش را ارائه می‌دهد. مهم این است به سبکی که به آنها می‌آموزند، نقاشی کند...! همچنین اصلاً مهم نیست که دانشجوی معماری نهایت طرح خود را در عالم واقعیت ببیند، مهم این است تخیلاتی را که به او تزریق می‌شود به معرض نمایش بگذارد! هر چند که این تخیلات غیر واقعی و رویایی باشند و باید قبول کنیم که در حال حاضر معیار قبولی در آزمون اسکیس همین است! تا زمانیکه اینچنین وضعیت آشفته‌ای بر آموزش معماری در ایران حاکم باشد، معماری ایران راه به جایی نخواهد برد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 171
:: ارسال شده در: آرشیو کل , معماری و شهر سازی ,

نویسنده
نویسنده : ali tavakkoli
تاریخ : [جمعه 23 مرداد 1394 ] [ 15:1]
تاریخ

آستان قدس رضوی-حرم امام رضا(مشهد)


۱- حرم مطهر که در زیر گنبد زرین عظیمی قرار دارد. ۲- صحن عتیق ۳- صحن جدید ۴- مسجد گوهرشاد ۵- مدرسه پریزاد ۶- مدرسه بالاسر ۷- مدرسه دودر ۸- موزه و کتابخانه ۹- آرامگاه شیخ بهائی ۱۰- دارالحفاظ ۱۱-داراسیاده ۱۲- توحیدخانه ۱۳- مسجد بالاسر ۱۴-گنبد الله وردیخان ۱۵- گنبد حاتم خانی ۱۶- دارالضیافه ۱۷- دارالسلام ۱۸- دارلسرور ۱۹-مدرسه میرزا جعفر ۲۰- مدرسه مستشار ۲۱- سقاخانه زرین


صندوق چوبی و قدیمی قبر مطهر بر طبق کتیبه ای که به خط علیرضای عباسی در روی آن حک شده است:

کلب آستان شاه ولایت عباس الحسینی الموسوی الصفوی تقدیم نمود سنه ۱۰۲۲

تقدیم شاه عباس اول صفوی است. صندوق کنونی از سنگ مرمر می باشد. گنبد زرین حرم حضرت رضا (ع) دو پوشه است ، پوشش خارجی آن طلاکاری است، این گنبد دارای کتیبه ای به خط علیرضا عباسی است، در این کتیبه نام شاه عباس اول صفوی و تاریخ آغاز و پایان تزیین گنبد نوشته شده است (۱۰۱۰-۱۰۱۶ ه.ق) (۹۷۸-۹۸۴ ه.ش)

کتیبه دیگری که بر بدنه گنبد در چهار لوح ثبت شده است، این کتیبه متعلق به زمان شاه سلیمان صفوی و دارای ۱۰۸۶ ه.ق و به خط محمد رضا امامی اصفهانی است.

حرم بنای چهارگوشی است که هر ضلع آن تقریبا ده متر است. ازاره آن با کاشی های خشتی ممتاز مزین شده است. این خشت های کاشی با نقش و نگار بدیع و طلاکاری در زمره نفیس ترین انواع کاشی است، در روی برخی از این کاشی ها تاریخ ۶۱۲ و ۷۲۰ هجری خوانده می شود.

صحن عتیق که به شکل مربع مستطیلی است دارای چهار ایوان بزرگ می باشد، قسمتی از این صحن را امیر  علی شیرنوائی وزیر دانشمند سلطان حسین بایقرا در سال ۸۷۲ ه.ق بنیان نهاده است. قسمت دیگر این صحن، بنا به فرمان شاه عباس اول صفی (ایوان های شمالی و شرقی و غربی) ساخته شده است.

گلدسته های طلا که بر روی ایوان عباسی و ایوان جنوبی قرار دارند. از آثار شاه طهماسب صفوی (۹۲۰ هجری قمری) و نادرشاه افشار (۱۱۴۵ هجری قمری) است. همچنین طلاکاری ایروان در سال ۱۱۴۵ هجری قمری به فرمان نادرشاه افشار انجام شده است، از این رو است که ایوان به ایوان نادری شهرت دارد.

در ایوان جنوبی (ایوان طلا) چهار در نقره وجود دارد، این ایوان شامل تزیینات گوناگون و کتیبه های متعددی است، از جمله کتیبه ای که به خط محمد رضای امامی.

گنبد حاتم خانی که داخل آن با سنگهای مرمر ممتاز و کاشی کاری معرق زینت یافته است به نام بانی آن حاتم بیک که از وزرای شاه عباس اول صفوی است شهرت دارد. این بنای زیبا در سال ۱۰۱۰ هجری قمری پایان یافته است.

گنبد الله وردیخان که از نظر معماری و کاشی کاری قابل توجه است به دستور الله وردیخان، والی فارس در زمان شاه عباس اول صفوی بنا شده است.

رواق دارالضیافه دارای کتیبه ای بنام شاه عباس اول صفوی و مورخ به سال ۱۰۲۲ هجری قمری است.

رواق دارالحفاظ از بناهای گوهرشاد آغا بانی مسجد گوهر شاد است.

صحن جدید در زمان سلطنت فتحعلیشاه قاجار بنا نهاده شده است، سپس در زمان محمد شاه قاجار با کاشی کاری تزیین یافته است. در این صحن تاریخ سال ۱۲۶۲ و ۱۲۷۱ هجری قمری ثبت شده است.

ساختمان کتابخانه و موزه آستان قدس در سال ۱۳۲۴ شمسی اتمام یافته است.

کتیبه های مهم چندی در گلستان ایوان طلا، صحن عتیق و سایر متعلقات بنا موجود است. به طور کلی مجموعه بناهای آستان قدس رضوی (ع) را می توان از لحاظ معماری، تزیینات کاشی کاری، گچبری، و هنر کتابت و خطاطی، رنگ آمیزی، آینه کاری، نقاشی، حجاری، فلزکاری، نقره و طلاکاری و سایر رشته های هنری گنجینه ای از هنرهای ظریفه دوران اسلامی در ایران دانست.

از زمان سلطنت پهلوی اول و همچنین در دوران سلطنت پهلوی دوم تکمیل بناهای تاریخی و حفظ تزیینات گران بها و تجدید برخی از قسمتهای قدیمی آثار آستان قدس و احداث بناهای مورد احتیاج این بارگاه مقدس همچنان ادامه دارد.

استاد محمد شریف ایوان صحن کهنه آستانه رضوی را در مشهد به سال ۱۰۵۹ تعمیر کرده است.

کمال الدین محمود الیزدی، سازنده یا طلاکار گنبد طلای صحن کهنه آستانه رضوی در مشهد ۱۰۱۵ ه.ق

در کارنامه بزرگان ایران صفحه ۷۲ از ابوزید کاشانی بدین شرح نام برده شده و آمده است: از هنرمندان کاشی کار نیمه دوم قرن ششم و نیمه اول قرن هفتم هجری از آثار هنری وی، کاشی های زیبای کتیبه ها و محراب حرم مطهر امام رضا در مشهد موجود است که تاریخ ۶۰۱ دارد و نیز در موزه اسلامی قاهره یک مجموعه کاشی ازاره که تاریخ ۶۰۹ دارد و کاشی طلایی ستاره شکل تصویردار با تاریخ ۶۰۰ از آثار این هنرمند نگاهداری می شو

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 420
:: ارسال شده در: آرشیو کل , معماری و شهر سازی ,

نویسنده
نویسنده : ali tavakkoli
تاریخ : [جمعه 23 مرداد 1394 ] [ 15:1]
تاریخ

در ۲۰۰ کیلومتری جنوب غربی روسیه روستای کاگولا سازه های عجیبی ساخته می شود که کم کم به یک جشنوار تبدیل شده است.
در جشنواره “Archstoyanie” برج های مختلف ،ساختمان های بدون سقف و سازه های عجیب با چوب ،گیاهان مختلف و یا خاک ساخته می شوند.

این جشنوراه الهام گرفته از جشنواره “برنینگ من” جشنواره ای که مجسمه ای حصیری به آتش کشیده می شود در آمریکا است و در آخر برخی از سازه ها به آتش کشیده می شود و بقیه برای استفاده ساکنان سالم باقی می ماند.
جشنواره سازه های عجیب که هزاران نفر بازدیدکننده دارد هنرمندان مختلفی را به سوی خود جذب می کند و امسال برای نخستین بار بودجه ای ۳ هزار دلاری از طرف دولت روسیه هم برای برگزاری جشنواره مشخص شد.

"ITAR-TASS:

ArtRusi1 ArtRusi3_0 ArtRusi4_0upload-TASS_11909969-pic4_zoom-1000x1000-13372ArtRusi10_0ArtRusi13sa6 sa7 upload-TASS_11900550-pic4_zoom-1000x1000-62705 upload-TASS_11900578-pic4_zoom-1000x1000-1448 upload-TASS_11909772-pic4_zoom-1000x1000-51105


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 180
:: ارسال شده در: آرشیو کل , معماری و شهر سازی ,

نویسنده
نویسنده : ali tavakkoli
تاریخ : [جمعه 23 مرداد 1394 ] [ 14:57]
تاریخ
بزرگترین هتل جهان تا سال ۲۰۱۷ در مکه افتتاح می‌شود!
بزرگترین هتل جهان تا سال ۲۰۱۷ در مکه افتتاح می‌شود!

بزرگترین هتل جهان تا سال ۲۰۱۷ در مکه افتتاح می‌شود!

عربستان در حال ساخت بزرگترین هتل جهان در مکه است که سال ۲۰۱۷ افتتاح خواهد شد.این هتل قرار است سطح بالایی از خدمات اشرافی را برای مسافران و خانواده پادشاهی عربستان ارائه دهد. براساس این خبر هزینه ساخت هتل «برج‌های کدی» ۳٫۶ میلیارد دلار است و حدود ۱۰ هزار اتاق خواب، ۷۰ رستوران و چهار باند فرود هلیکوپتر دارد. در این برج ۴۵ طبقه‌ای ۱۲ طبقه به اتاق‌های هتل اختصاص دارد و سالن‌ میهمانی، مراسم، فروشگاه و مرکز خرید در این برج وجود خواهد داشت و قرار است ۵ طبقه از این برج به خاندان آل سعود اختصاص پیدا کند.

بزرگترین هتل جهان تا سال ۲۰۱۷ در مکه افتتاح می‌شود!

بزرگترین هتل جهان تا سال ۲۰۱۷ در مکه افتتاح می‌شود!

عربستان در حال ساخت بزرگترین هتل جهان در مکه است که سال ۲۰۱۷ افتتاح خواهد شد.این هتل قرار است سطح بالایی از خدمات اشرافی را برای مسافران و خانواده پادشاهی عربستان ارائه دهد. براساس این خبر هزینه ساخت هتل «برج‌های کدی» ۳٫۶ میلیارد دلار است و حدود ۱۰ هزار اتاق خواب، ۷۰ رستوران و چهار باند فرود هلیکوپتر دارد. در این برج ۴۵ طبقه‌ای ۱۲ طبقه به اتاق‌های هتل اختصاص دارد و سالن‌ میهمانی، مراسم، فروشگاه و مرکز خرید در این برج وجود خواهد داشت و قرار است ۵ طبقه از این برج به خاندان آل سعود اختصاص پیدا کند.

Archreport-ABRAJ-KUDAI-0 abraj-kudai-4-409967abraj-kudai-3-409966 abraj-kudai-6-409968nAfqFVs t1LNOKe With-10K-rooms-worlds-largest-hotel-coming-to-Saudi-Arabia

abraj-kudai-4-409967abraj-kudai-3-409966 abraj-kudai-6-409968nAfqFVs t1LNOKe With-10K-rooms-worlds-largest-hotel-coming-to-Saudi-Arabia


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 339
:: ارسال شده در: آرشیو کل , معماری و شهر سازی ,

نویسنده
نویسنده : ali tavakkoli
تاریخ : [جمعه 23 مرداد 1394 ] [ 14:54]
تاریخ
ویلای معروف محمد علی در ترکیه با دیواری از آکواریوم !
ویلای معروف محمد علی در ترکیه با دیواری از آکواریوم  !

ویلای معروف محمد علی در ترکیه با دیواری از آکواریوم !

محمد علی گوکچوگلو تصمیم گرفت که در ویلای مجللش در ترکیه یک آکواریوم بسیار زیبا درست کند. او دست به کار شد و این آکواریوم مشهور را به صورت یک فنس ۵۰ متری دور خانه اش ساخت. فکر می کنید چند عدد ماهی در این آکواریوم باشد؟

aquarium-fence-3

ساخت این آکواریوم زیبا برای این تاجر ثروتمند هزاران دلار هزینه داشت و بیش از ۱۰۰۰ ماهی و چند عدد اختاپوس در آن زندگی می کنند. این فنس آکواریومی در ترکیه تبدیل به یک جاذبه ی توریستی شده و روزانه صدها نفر از آن بازدید می کنند.

aquarium-fence-4

البته بخش مشکل کار ساخت خود آکواریوم نبود، بلکه سخت ترین کار برای ساخت آن متصل کردن آن به آب دریا از طریق یک لوله ی ۴۰۰ متری بود. این کار باعث شد که آب آن همیشه تازه و شفاف بماند و ماهی ها هم در آن شاد باشند. هزینه ی کل ساخت این آکواریوم ۲۱ هزار دلار بوده ولی او هنوز هم هر ساله پول زیادی خرج نگه داری و امنیت آن می کند. این فنس آکواریومی توسط ۱۷ دوربین امنیتی محافظت می شود.

aquarium-fence-5

aquarium-fence-6

aquarium-fence-7

aquarium-fence-8
aquarium-fence-1


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 205
:: ارسال شده در: آرشیو کل , معماری و شهر سازی ,

نویسنده
نویسنده : ali tavakkoli
تاریخ : [جمعه 23 مرداد 1394 ] [ 14:53]
تاریخ

به دلیل موقعیت جغرافیایی در هلند یک دهکده کوچک با آب احاطه شده و لقب زیباترین دهکده را در جهان به خود اختصاص داده است.دهکده ای که لقب زیباترین به خود اختصاص داده به دلیل نداشتن خیابان است و تمام عبور و مرور از طریق قایق امکان پذیر است.با هم نگاهی می اندازیم به این دهکده رویایی

2qtl1z8 800px-Giethoorn_01 api72w e84ys6 Giethoorn_Netherlands_flckr01 Giethoorn_Netherlands_flckr02 Giethoorn_Netherlands_flckr03 Giethoorn_Netherlands_flckr04 kasnmc


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 204
:: ارسال شده در: آرشیو کل , معماری و شهر سازی ,

نویسنده
نویسنده : ali tavakkoli
تاریخ : [جمعه 23 مرداد 1394 ] [ 14:51]
تاریخ


شماره 10

با 2920 بازدید

کافه اسپریس (Espriss Cafe )

آرشیتکت: هومن بالازاده

مساحت : ۲۸ متر مربع

مدیر طراحی: الهام سیفی آزاد

تیم طراحى: نیلوفر اله طاها-نوشین عطروش

تصویر سازی سه بُعدی: مونا رضوی

کارفرما:امیر درخشى

عکاس: پرهام تقی اف

مجری برق: مهندس فرد

سرپرست آجرچینی : علی اکبری، نصرت الله منصوری

شماره 9

با 3048 بازدید

ایل خانه (Eilkhaneh)

ایل‌خانه
معمار: گروه طراحی شیفت (تغییر روند طرح) (رامبد ایلخانی، نشید نبیان، درنا مصرزاده)
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: ۱۳۹۳
مساحت: ۵۰۰ مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: احمد نبیان، ابوالقاسم نبیان
همکار طراحی: دیبا دیانی
ارائه و گرافیک: گلناز جمشیدی، محسن خان‌محمدی، ملیشا ملوشویچ، مهرآسا چمنی حیدری
طراح تاسیسات مکانیکی: علی غنی‌زاده
طراح تاسیسات الکتریکی: علی پیلتن
مدیریت اجرا: گروه اجرای شیفت (شرکت تغییر روند اجرا)، ابوالقاسم نبیان
همکاران اجرا: حسام‌الدین رئوف‌پناه، علیرضا انصاری امین
عکس: پرهام تقی‌اف، گروه طراحی شیفت
ﺟﻮاﻳﺰ: رﺗﺒﻪ دوم ﮔﺮوه مسکونی آپارتمانی جایزه ﻣﻌﻤﺎر ۱۳۹۳

شماره 8

با 6824 بازدید

مطب دندانپزشکی زعفرانیه

نام پروژه:پروژه ۷۷ مترمربع – دندانپزشکی

معمار : طراحان رنا | رضا نجفیان

مکان :تهران

تاریخ :۱۳۹۰

نوع پروژه : طراحی داخلی

مساحت : ۷۷ مترمربع

کاربری این پروژه، بهداشتی-درمانی و فعالیت اصلی آن مطب دندانپزشکی با ریزفضاهای زیر است:

دو اتاق جهت استقرار ۲ دندانپزشک – فضای انتظار – جایگاه منشی – سرویس بهداشتی – آبدارخانه

شماره 7

با 6915 بازدید

اقامتگاه اسکی بارین

نام پروژه : اقامتگاه اسکی بارین

معماران : استودیو ری را | عباس ریاحی فرد، فریناز رضوی نیکو

تیم پروژه : اشکان باقری اقدم، نوید نصرالله‌زاده، یاسر کریمیان،حامد تابش،سروش علی‌پور، حسام رئوف‌پناه، مرتضی رهبر،علی عاشوری، مینا وکیلی، مصطفی محمدی، علی زرندی،، امیر خادمی

مکان :شمشک ، تهران

تاریخ :۱۳۹۰

نوع : اقامتی

مساحت : ۱۰,۰۰۰مترمربع

جایزه : رتبه دوم جایزه معمار سال ۱۳۹۰

شماره 6

با 7359 بازدید

خانه چهل‌ گره (House of 40 Knots)

خانه چهل‌گره
معمار: حبیبه مجدآبادی، علیرضا مشهدی‌میرزا
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: ۱۳۹۳
مساحت: ۱۳۱۳ مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: علیرضا زاهد
ترسیم: پرستو نوروزی
سه‌بعدی کامپیوتری: حمید زین‌ساز
شاپ‌دراوینگ و طراحی فاز دو: مانی شعبان‌زاده، زهرا پورهادی
مشاور فاز دو: محمدرضا طوافی
گرافیک و ارائه: نگار نظر
جوایز: فینالیست جایزه جهانی آجر ۲۰۱۴، رتبه سوم گروه مسکونی آپارتمانی جایزه معمار ۱۳۹۳

شماره 5

با 7890 بازدید

ساختمان افشاریان

نام پروژه : خانه افشاریان

مکان : ایران-کرمانشاه

معمار : Rena Design (رضا نجفیان)

تیم طراحی : مریم نجفیان, مریم غلامی, محمدحسین حمزه لویی, صدف دیلمی, مینا نظم جو

فاز ۲ : مریم غلامی

ساخت : افشاریان

سازه : علی نقوی

تاسیسات الیکتریکی: بهروز فقیه فرد

تاسیسات مکانیکی : امیرعلی اکبرنژاد

مساحت : ۶۰۰ متر مربع

پایان کار : February 2013

مدت زمان اجرا : ۱۷ ماه

نوع ساختمان : مسکونی

کار فرما : دکتر ماندانا افشاریان

جوایز : لوح تقدیر جشنواره ، در جایزه بزرگ معمار سال در رده مسکونی ۲۰۱۴

شماره 4

با 8480 بازدید

ساختمان مسکونی نیاوران

ساختمان مسکونی نیاوران، اثر محمدرضا نیکبخت که جزو منتخبین سایت جامعه جهانی معماران در سال ۲۰۱۲ نیز شناخته شد، از جمله آثار معماری معاصر ایران است که می تواند برانگیزاننده واکنش های مختلفی باشد. اثری که تا حد زیادی، زیر سایه برخی ابعاد ژورنالیستی قرار گرفته و این امر گاهی مانع از به چشم آمدن ویژگی های عمیق تر و معمارانه آن شده است.معرفی گسترده این بنا در فضای مجازی به عنوان بنایی که «بدون قطع حتی یک درختساخته شده است، بخشی از همین نگاه به این اثر است که البته بیراه نیست، اما بسنده کردن به آن ما را از وجوه دیگر این اثر محروم خواهد کرد. این نوشتار، هرگز قصد ارائه نقدی همه جانبه پیرامون این اثر ندارد، و قصد آن اشاره به برخی وجوه قابل تامل اثر است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

شماره 3

با 10292 بازدید

دیار استودیو

نام پروژه : استودیو رسانه دیار

محل اجرا : تهران-خیابان شهید باهنر-پس از یاسر صلیب-شماره ۲۵۲-طبقه سوم-شماره ۳۰۴،

شرکت معماری : rena design

معمار : رضا نجفیان

تیم طراحی: مریم نجفیان، مینا نزمجو، احسان مروی، محمد حسین همزه لویی ، ساحل نبی پور،

مینا مهرداد،

روش ساخت و ساز طراحی: رضا نجفیان

مدیر ساخت و ساز: سعید توده فلاح

تیم ساخت و ساز: احسان مروی، سبحان نراقی، حمید حاجی رضایی، امیرپاشا آردام

مدت زمان: ۶۳ روز

مساحت: ۱۴۵ متر مربع

نوع ساختمان: طراحی داخلی

عکاسان: رضا نجفیان

کارفرما: احسان دلاویز

جوایز:

رتبه ۱-   در مسابقه ملی طراحی داخلی ایران، در رده ساختمان اداری برگزار شده توسط  مجله معماری و ساخت و ساز ۲۰۱۴
رتبه ۱- – در معماری دوسالانه و رقابت طراحی داخلی، در رده ساختمان اداری برگزار شده توسط  مجله هنر معماری ۲۰۱۴

شماره 2

با 11292 بازدید

خانه متحرک شریفی ها

دانشگاه : دانشگاه گیلان (رشت)

سال طـــــراحی : ۱۳۸۸

مکان : تهران،دروس

کارفرما : خانواده شریفی

تاریخ ثبت : ۱۳۹۱/۰۸/۰۲

مساحت : ۱۶۳۰

همــــکاران طرح : -همکاران طراحی : روح الله رسولی،فریده آقا محمدی،مجتبی مرادی.-ترسیمات کارگاهی فاز دو:دفتر معماری باحور(حمید محمدی،امیر طالشی).-مشاور ارشد فاز دو : شهناز گوهر بخش.-محاسب سازه: سهراب فلاحی.- محاسب تاسیسات مکانیکی:محمد حسن برومند.-محاسب تاسیسات الکتریکی:احمد ترکمانی

شماره 1

و پربازدید ترین مطلب امسال سایت میهن بنا

با 17292 بازدید

مجتمع چناران پارک

نام مجتمع: چناران پارک رزیدنس

مکان: منطقه الهیه تهران

متراژ: آپارتمان ها از ۲۶۰ تا ۵۵۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۸۰۰۰ متر مربع

مهندسین معمار: فرزاد دلیری و امید غلامپور


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 273
:: ارسال شده در: آرشیو کل , معماری و شهر سازی ,

نویسنده
نویسنده : ali tavakkoli
تاریخ : [جمعه 23 مرداد 1394 ] [ 14:49]
تاریخ
معرفی یکی از طرح های شرکت کننده در مسابقه بنتون تهران

از طراحان خواسته شده بود تا با توجه به فضای تجاری نقاط یاد شده و با توجه به ویژگی های فرهنگی تهران، ساختمان های خود را ارائه کنند.

[/td][/tr]
در دسامبر سال ۲۰۰۸، شرکت ایتالیایی بنتون(Benetton) رقابتی بین المللی برای طراحی دو ساختمان چند طبقه در تهران برگزار کرد که در نوع خود از معدود رقابت های بین المللی ای بود که تا کنون در کشور ما برگزار میشد. این دو ساختمان در دو نقطه ی مختلف تجاری تهران، یکی در حوالی میدان تجریش و دیگری در قسمت جنوبی میدان ونک در نظر گرفته شد. هر دو ساختمان به زیربنایی حدود ۱۵۰۰ متر مربع نیاز داشتند و برای هر کدام از آنها ۳ پروژه ی برتر انتخاب شد تا از میانشان طرح منتخب برای هر ساختمان برگزیده شود.

(متاسفانه هیچ کدام از این ۶ پروژه کار طراحان ایرانی نبود)

از طراحان خواسته شده بود تا با توجه به فضای تجاری نقاط یاد شده و با توجه به ویژگی های فرهنگی تهران، ساختمان های خود را ارائه کنند. 

هر دو ساختمان جدید به فروشگاه های جدید بنتون در تهران تبدیل خواهد شد. اکثر کارهای برگزیده به وضوح طبق توصیفات برگزار کننده ی مسابقه عمل کردند و سعی در استفاده از المان های شاخص معماری معاصر و کهن ایرانی داشتند؛ البته باقی طرح ها صرفاً سعی در ایجاد معماری ای مدرن داشته اند که چندان به مقوله ی فرهنگ وابسته نبوده است.



 نکته جالب این بود که در بین ۷ داور این مسابقه، هیچ داور ایرانی انتخاب نشده بود، همچنین، از بین ۶ برنده ی معرفی شده، ۳ طرح از کشور ایتالیا( کشور مجری طرح) دیده میشود . در ادامه مطلب، به معرفی یکی از طرح های شرکت کننده در این مسابقه، به نقل از سرپرست تیم طراحی، می پردازیم. لازم به ذکر است که این طرح، رتبه ای را در این مسابقه کسب نکرد. 

محل پروژه :ایران،تهران
کارفرما : شرکت Benetton
فاز : رقابت مرحله اول
مساحت : ۱۱۰۰۰ متر مربع
برنامه : تجاری، ادارات، انبارها، آپارتمان ها، پارکینگ
سال : ۲۰۰۹
گروه معماری: AquiliAlberg



در این پروژه، یک نماد دو بعدی به صورت یک حجم سه بعدی، تکامل می یابد. ایده اصلی این پروژه ، ادغام و تحول از برای ایجاد یک موجودیت واحد است. 

این الگوی پویا، ایجاد تکامل مورفولوژیکی در زمان را با حرکت به سمت بالا نشان می دهد که چرخش خود را به عنوان نتیجه طراحی برای برقراری ارتباط با بافت شهری ایجاد می کند.



 این پروژه، ترکیبی از آپارتمان های مسکونی واقع در سطوح بالاتر ، ادارات در سطوح میانی و کاربری تجاری در سطح زمین می باشد. بخش اداری به گونه ای طراحی شده است که هویت خود را هم از فرم و هم از ساختارش بیابد. 



در ایران، زبان عملکرد قدرتمند سمبولیک و روایی دارد که نه تنها قدرتی افسون گر را نشان می دهد بلکه نوعی نمایشگر نمادهای خاصی از شعر ، افسانه ، صنایع دستی و عکسهای کوچکی از آن است تا زمانی که شما به اصل معماری برسید. 



نماد گرایی در زبان فارسی ، با نمایش متوالی تصاویری معمولی و در محدوده زمانی معین ، پرواز میان تصاویر آنالوگ و فوق العاده را با معنا نشان می دهد . به نظر می رسد که یک کار همیشه باید نه تنها فردی بلکه گروهی صورت پذیرد. در این نماد که بیانگر هویت فرهنگی است یک مجموعه احساسات مذهبی را میبینیم ،که تحت تهدیدات مداوم خارجی است. رقص روشن هزاران داستان روایی به صورت روزانه و درک زبان نمادین آن امری جمعی و مردمی است .

این زبان به صورت محافظت شده به اروپا آمده است ، جعبه های ظریف ، نماد های روایی : نمادها سفرهای هزار ساله ای را بیان می کنند ،بر کتیبه های کتاب ها و حتی بر پارچه های گلدار و فرش های با نقوش اسلیمی .





:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 200
:: ارسال شده در: آرشیو کل , معماری و شهر سازی ,

نویسنده
نویسنده : ali tavakkoli
تاریخ : [جمعه 23 مرداد 1394 ] [ 14:44]
تاریخ
بزرگترین و حیرت انگیزترین کلیسای جهان + عکس
دوشنبه ، 3 اسفند 1388 ، 13:46

کلیسای "ساگرادا فامیلیا" بزرگترین و شگفت انگیز ترین کلیسای جهان است که در ایالت کاتالان در شهر بارسلونا واقع شده است.

 

به گزارش بانکی دات آی آر ، نام اصلی این کلیسا گائودی است ، چرا که آنتون گائودی در سال 1852 نخستین معماری بود که ضمن طرح ایده ساخت این کلیسای عظیم ، کار ساخت آن را آغاز نمود.

"ساراگادا فامیلیا"  توسط آنتونی "گائودی"  طراحی شده است." گائودی" از سال 1883 کار خود را بر روی این طرح آغاز کرده  و 15 سال آخر عمر خود را صرف تلاش برای این اثر بی نظیر کرده است.پیش بینی شده است که این پروژه در سال 2026  به پایان خواهد رسید. بنابراین "گائودی"  شاگردانی را برای آینده این کار در نظر گرفته بود. بعد از فوت وی در سال 1926 کار تحت نظر "دومنیک سوگرانی "ادامه یافت اما جنگ داخلی اسپانیا  در سال 1936 موجب توقف کار شد. بخش هایی از این بنا در هرج و مرج های جنگ خراب شد.

طرح فعلی بر اساس نسخه بازسازی شده از نقشه مفقود شده آن است و از ایده های مدرن امروزی نیز بهره برده است. از سال 1940 است  که معماران مطرحی همچون "فرانسیز کوئینتا نا"،" ایزیدر پیوگ بئودا"،" لوئیز بنتی گری" و "فرانسیز کاردونر" مسئولیت کار را بر عهده گرفتند. هر کدام از معماران بخشی از کار را بر عهده گرفته و آن را به پیش بردند.

بر اساس آماری که روزنامه ی " الپریودیکو دو کاتالنیا" اعلام کرده است، دو میلیون و بیست و شش هزار نفر در سال 2004 از این کلیسای نیمه ساخته دیدن کرده اند. این امر باعث شده است که  این بنا به یکی از معروفترین  و پر جاذبه ترین بناهای تاریخی در اسپانیا تبدیل شود.

اخیرا  اسپانیا ، پروژه ای را در دست دارد  که  به واسطه آن تونل قطار سریع السیر شهری درست از زیر یکی از بخش های اصلی این بنا عبور خواهد کرد. اگرچه وزارتخانه  بر این مدعاست که هیچ خطری بنا را تحدید نمی کند اما معماران بنا با این عقیده مخالفند. آن ها می گویند که هیچ تضمینی نیست که تونل بر استقامت ساختمان تاثیر منفی نگذارد.

طرح

تمام بخش های  ساراگادا فامییلیا ، همانگونه که خواسته و آرزوی گائودی بود ،لبریز از سمبل های مسحیت است ." آخرین شاهکار  از جایگاه مقدس عالم مسحیت " . برجسته ترین جنبه  این اثر نمای دوکی مانند برج است.

در مجموع این بنا دارای 18 برج بلند است که  هر کدام از آن ها به ترتیب بلندی آن بیانگر و نماینده  دوازده یار حضرت مسیح، چهار کاتب انجیل و مریم مقدس است و بلندترین آن از آن حضرت مسیح (ع) می باشد.( در گزارش عملکردی که  از این اثر در سال 2005 در وبسایت رسمی آن منتشر شد، طرحی که با امضای "گائودی" اخیرا به دست آمده است اشاره دارد که برج متعلق به مریم مقدس می بایست کوتاه تر از کاتبین انجیل باشد. این گزارش نیز بیان می دارد که ادامه کار به جهت نزدیکی هر چه بیشتر آن به این خواسته ،دنبال می شود. همین منبع هم چنین توضیح می دهد که سمبل های مسیحت از طریق انجیل قابل درک و شناخت شده اند.

نماها ی سر در بنا

کلیسا دارای سه سر در بزرگ خواهد بود: سر در ولادت مسیح (ع) در شرق، سر در عظمت و شکوه در جنوب( هنوز در حال تکمیل است) و سردر عشق و ایمان به حضرت در غرب.سر در ولادت قبل از توقف کار در سال 1935 ساخته شد و در بر دارنده ایده اصلی "گائودی" است . سردر عشق و ایمان سرشار از کم لطفی است. این سر در مشخصه هایی از باریکی بسیار و نازیبایی را یدک می کشد. این بخش بحث بر انگیز کاری از "جزف ماریا سابیراچ "می باشد.

داخل بنا

نقشه کلیسا متاثر از "لاتین کراس"(سمبل صلیب)  است و داری پنج راهرو میباشد.  گنبد سالن اصلی  به 45 متر می رسد درحالیکه گنبد سالن کنار آن 30 متر است.سالن جانبی  سه راهرو دارد. ستون های آن در یک فضا و چهارچوب 7.5 متری  بنا شده است . البته ستون محراب در بنای "دل  ویلار"  قرار گرفته است و در فضای مورد اشاره واقع نشده است. سالن میانی (سالن عبوری)  دارای  چهار ستون  مرکزی ساخته شده از سنگ آذرین و  به شکل هذلولی  است که خود توسط 12 بنای هذلولی دیگر که دو حلقه را شکل می دهند محاصره شده است . این بخش هم چنان در دست ساخت است.گنبد سالن اصلی حدود 60 متر و محراب کلیسا که دارای گنبدی به  شکل هندسی هذلولی است  معادل 75 متر است. گائودی در نظر داشت تا باز دید کنندگان هنگام ورود بتوانند طاق گنبد سالن اصلی و سالن میانی و محراب  را ببینند.

ستون های داخلی این بنا طرح بی نظیری  از گائودی می باشد.

سمبل های (به کار رفته در بنا)

در دکوراسیون  این بنا زمینه هایی که حاوی دعاها و نیایش ها می باشد به کار رفته است. به طور مثال برج ها با کلماتی مانند "Hosanna" ،" Excelsis" و " Sanctus " تزیین شده اند.  درهای بزرگ و باشکوه سر در  "عشق و ایمان" مزین به کلماتی از انجیل  در زبان های متفاوتی است  و سر در " عظمت و شکوه"  با کلماتی از "اپوستلز کرید" ( یکی از منابع دین مسیحیت) جلوه یافته است.محل و جایگاه مقدس کلیسا با مفاهیم متنوعی از جمله  تقدس، پرهیزگاری، معاصی ، و مفاهیمی غیر دینی از جمله مناطقی از کره خاکی همراه شده است.

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد این بنا در سال 2026، صدمین ساگرد فوت " گائودی"، پایان خواهد یافت که البته این تاریخ از برخی جهات می تواند مورد بحث باشد و به تعویق بیفتد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 178
:: ارسال شده در: آرشیو کل , معماری و شهر سازی ,

نویسنده
نویسنده : ali tavakkoli
تاریخ : [جمعه 23 مرداد 1394 ] [ 14:43]
تاریخ
گزارش تصویری/ انواع پول های جهان در یک نگاه

 

یکی از ابزاری که به راحتی تصویر را در تمام سطح جامعه و بین تمام اقشار آن جامعه  جابجا و معرفی می کند اسکناس است. شاید بتوان آنرا ناگزیر ترین ابزار تصویری دانست  که همه آحاد یک جامعه به کرات آن را دست به دست می گردانند.

به گزارش بانکی دات ای ار همچنانکه خواهیم دید این  ابزار اقتصادی که ما اینجا آنرا یک ابزار تصویری می نامیم از همان آغازپیدایشش مورد  توجه دولتمردانی قرار گرفته است که آنرا در جهت ارائه تصویری از فرهنگ آن جامعه و یا  ابزاری برای تبلیغ خود مورد توجه قرار داده اند. همچنانکه سکه های ادوار گذشته نقاط  کلیدی با ارزشی برای درک و کشف جوامع گذشته در اختیار قرار میدهند اسکناس ها نیز  همین کارکرد را و حتی در سطحی بالاتر ارائه می دهند. چرا که آنها هم سطح وسیعتری را  در اختیار طراح و در مقابل دیدگان مخاطب قرار می دهند و هم بخاطر سهولت طراحی  وایجاد تنوع رنگی در سطح اسکناس میدان بازتری را نسبت به سکه ها فراهم می نمایند.

امروزه اسکناس های رایج در هر جامعه به نوعی سلیقه تصویری، نگرش سیاسی و جهت  گیری های کلان فرهنگی هر جامعه را مشخص می کنند. آنها در مواردی به ابزار تبلیغی  قوی و بخاطر ارزشهای با لفعل و بالقوه ای که دارند به اسنادهر چند ساختگی ولی معتبر   تاریخی بدل می شوند.

 

در زیر تصویر اسکناس رایج برخی از کشور ها را می بینید که با توجه به طرح روی اسکناس به راحتی می توانید حدس بزنید متعلق به کدام کشور است.

 

تصویری از اسکناس های چینی ,ژاپنی ومغولستان

 

اسکناس مطعلق به نروژ

 

نمونه اسکناس عمان

 

دلار استرالیا

دلار آمریکا

لیر ترکیه

 

 

فرانک سوئیس

► مدارس امریکا ، تحت تاثیر بحران اقتصادی


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 179
:: ارسال شده در: آرشیو کل , جالب انگیز ,

نویسنده
نویسنده : ali tavakkoli
تاریخ : [جمعه 23 مرداد 1394 ] [ 14:43]
تاریخ
آخرین مطالب ارسالی
خبر فوری تاریخ : دوشنبه 30 آذر 1394
پست ویژه تاریخ : چهارشنبه 22 مهر 1394
دانلود رایگان کتاب نویفرت ۲۰۱۴ PDF دانلود رایگان کتاب نویفرت ۲۰۱۴ – کتاب نویفرت (Neufert) یکی از مراجع تاریخ : چهارشنبه 06 بهمن 1395
پست فوری تاریخ : چهارشنبه 06 بهمن 1395
چگونه از هک شدن سیستم جلوگیری کنیم؟ تاریخ : چهارشنبه 22 دی 1395
صفحات سایت
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
user
progress عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 930
کل نظرات کل نظرات : 6
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 3
تعداد اعضا تعداد اعضا : 46

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 440
باردید دیروز باردید دیروز : 466
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 12
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 15
بازدید هفته بازدید هفته : 1,261
بازدید ماه بازدید ماه : 17,300
بازدید سال بازدید سال : 61,377
بازدید کلی بازدید کلی : 225,769

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 3.84.182.112
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir