close
تبلیغات در اینترنت
خلاصه کتاب سبک شناسی معماری ایرانی سبک شناسی معماری ایرانی تالیف محمد

RZHGBFT

خلاصه کتاب سبک شناسی معماری ایرانیسبک شناسی معماری ایرانیتالیف محمد کریم پیرنیا - تدوین غلامحسین معماریانهدف این کتاب آشنا نمودن مخاطبان با معماری ایرانی و

banner
جستجوگر پیشرفته



خلاصه کتاب سبک شناسی معماری ایرانی

سبک شناسی معماری ایرانی
تالیف محمد کریم پیرنیا - تدوین غلامحسین معماریان
هدف این کتاب آشنا نمودن مخاطبان با معماری ایرانی و تغییرات و تحولاتی است که در طول تاریخ چند هزار ساله ایران رخ داده است بدین منظور مولف در ابتدا چهار شیوه " مصری "، " شامی "، " مغربی " و  " ایرانی"، که در حوزه معماری اسلامی مطرح بوده اند، را توضیح داده وسپس به طور مفصل به بررسی 6 شیوه مطرح در معماری ایرانی پرداخته است که عبارتند از: شیوه های پارتی، پارسی، خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی که شیوه های پارسی و پارتی متعلق به دوره های پیش از اسلام و سبکهای خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی مربوط به دوران اسلامی می باشند، دراین نوشتار سعی شده است به مختصری از آنچه در کتاب آمده اشاره کنیم.
ساختمانهای تخت جمشید نمونه های خوبی جهت توضیح شیوه پارسی هستند که شامل: دروازه ملل، آپادانا، تالار صد ستون، تچرا، هدیش و تالار شورا هستند که از بارزترین ویژگیهای آنها استفاده از سنگهای پاکتراش و گاهی صیقل شده ، منظم و بهره گیری از بهترین مصالح، بنا کردن ساختمانها بر روی سکو هایی از سنگ، آرایش فضاهای درونی با کاشی های لعاب دار، بهره گیری از پایه ستون و سر ستون و استفاده از نقوش برجسته (ستونها در این دوره دارای حداکثر ارتفاع هستند ) می باشند.
شیوه پارتی بعد از حمله اسکندر به ایران و در دوره های اشکانی وساسانی پیدا می شود و در این دوران است که توجه به معماری یونانی رو به افول می رود. در این دوران استفاده از مصالح بومی رواج می یابد و مهمترین دستاورد این عصر استفاده از پوششهای طاقی در دهانه های بزرگ و گنبدها در زمینه چهار گوش می باشد که آتشکده فیروزآباد، کاخ بیشابور، کاخ سروستان، ایوان کرخه از نمونه های ابنیه این دوران می باشند در این عصر گچ بری با خطوط شکسته و خمیده و استفاده از کنگره ها در نمای ساختمانها رواج یافته و قرینه سازی در نیایشگاهها و کاخ ها مورد توجه قرار می گیرد.
با ورود اسلام به ایران سبکهای معماری تا حدودی دستخوش تغییرات می گردند و سبکهایی چون خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی به عرصه ظهور می رسند. شیوه خراسانی، همانطور که از نامش بر می آید، در خراسان شکل می گیرد و از آنجا به شهرهای دیگر اشاعه می یابد ( از سده نخست هجری تا سده چهارم ) این شیوه بر اصولی چون سادگی، دوری از بیهودگی، مردم واری و استفاده از مصالح بومی استوار بوده که یکی از اصیل ترین بنا های این شیوه، مسجد جامع " فهرج " است. مسجد جامع اصفهان و مسجد جامع اردستان از نمونه هایی دیگر در این سبک می باشند.
شیوه رازی نیز در شهر ری ظهور می نماید، از زمان آل زیار آغاز و در زمانهای آل بویه، سلجوقی، اتابکان و خوارزمشاهیان ادامه می یابد . " در این شیوه نغز کاری شیوه پارسی، شکوه شیوه پارتی و ریزه کاری شیوه خراسانی با هم پدیدار می شوند. " از مهمترین ویژگیهای این سبک ساخت بناهایی است با کارکردهایی ویژه وخاص مانند آرامگاههای برجی و میل ها (برجهای راهنما برای مسافران در بیابانها ).در این شیوه نیز ساخت تاق و گنبد پیشرفت ارزنده ای دارد و از گچبری بسیار در تزیین بناها استفاده می نمایند . یکی ازشیوه های گچبری که در این دوره بسیار رواج داشته گچ بری " گچ تراش " بوده که گچ را با رنگهای مختلف می آمیختند و زمانیکه سفت می شد آنرا به اشکالی در می آوردند و همچون کاشی در کنارهم قرار می دادند و تصویری راخلق می کردند. از نمونه های ای سبک می توان به گنبد قابوس و گنبد کبود مراغه اشاره نمود.
شیوه آذری را می توان به دو دوره تقسیم کرد، یک دوره از زمان هولاکو و پایتخت شدن مراغه و دوره دوم از زمان تیمور و پایتختی سمرقند . آنچه که به عنوان مشخصه اصلی این سبک می توان ذکر نمود، بهره گیری هر چه بیشتر از هندسه و طرحهای متنوع وپیچیده در آثار معماری و ساخت بناهای بسیار بزرگ می باشد در این سبک از کاشی تراش یا معرق بیشتر از سبکهای گذشته بهره گرفته شده است و در دوره دوم استفاده از کاشی هفت رنگ ( کاشی سفید لعاب دار که پس از نقاشی روی آن آنرا داخل کوره می گذاشتند ودرتزیین استفاده می کردند.) وخشتی در برخی ساختمانها باب می گردد در این شیوه از تاقهایی چون تاق " آهنگ یا استوانه ای "، تاق " تویزه "  و تاق " کلنبو " ( گنبد کوچکی با خیز کم که در مکانهایی چون سقف نشیمن، خانه های اشرافی و پوشش چهار سوق بازارها به کار می رفته ) بهره می گرفتند . گنبد " سلطانیه " را می توان نمونه ای از این سبک دانست.
شیوه اصفهانی آخرین شیوه در معماری ایرانی می باشد که برای این سبک نیز می توان دو دوره را در نظر گرفت:
 از زمان قره قویونلوها تا حکومت محمد شاه قاجار
 از زمان افشاریان تا پایان حکومت زندیان
از جمله ویژگیهای این شیوه، ساده شدن طرحها واستفاده از اشکال هندسی ساده (برخلاف شیوه آذری که از طرحهای پیچیده هندسی بهره گرفته می شد)، استفاده از گنبدهای گسسته میان تهی و بهره گیری هر چه بیشتر از کاشی های هفت رنگ تا کاشیهای تراش یا معرق در تزیینات.
در این شیوه بر خلاف شیوه های قبل در مصالح تغییراتی ایجاد وسپس از آنها استفاده می کردند که البته این کار سبب پایین آمدن کیفیت بناها می گشت (در شیوه های گذشته از مصالح به شکل اولیه شان استفاده می نمودند و تغییر و تحولی در آنها ایجاد نمی کردند مثلا آجر را بدون تراشیدن مورد استفاده قرار می دادند.) از جمله بناهای مطرح در این سبک ، مسجد امام اصفهان، مسجد شیخ لطف الله و عمارت عالی قاپو می باشند.
به طور کلی می توان اصول معماری ایرانی را در مردم واری ( توجه به نیازهای انسان ودر نظر گرفتن  تناسبات)، پرهیز از بیهودگی (دوری از خلق فضاهای بی کاربرد و صرفا تزیینی) نیارش ( توجه در به کارگیری مصالح)، خودبسندگی (توجه به معماری بومی) و درون گرایی (در نظر گرفتن اعتقادات و پایبندی به ارزشهای بومی)خلاصه نمود .
شیوه های معماری اسلامی
به طور كلی هنر و معماری سرزمین های اسلامی را در چهار شیوه (سبك) بررسی می كنند:
ا- شیوه مصری:
این شیوه كه از معماری مصر سرچشمه گرفته است، در كشور های اسلامی شرق آفریقا، مصر، و سودان و كشور های پیرامونی تا حجاز رایج بوده و در حجاز با شیوه شامی تلفیق می شود.
2- شیوه شامی: از شیوه هنر و معماری بیزانس سر چشمه گرفته و شیوه غالب در كشور های سوریه، فلسطین، لبنان، اردن و بخشی از تركیه است و در عربستان شاهد تلفیق آن با شیوه مصری هستیم.
3- شیوه مغربی: در كشورهای مراكش امروزی، الجزایر وجنوب اسپانیا به چشم می خورد.این شیوه بسار پیشرفته و ارزشمند از هنر مسلمانان ایرانی نیز بهره گرفته است. شیوه مغربی به دو شاخه تقسیم شد:
 یكی در شمال آفریقابر جای ماند.
 دیگری در اندلس پا گرفت و پیشرفت بیشتری نمود.
4- شیوه ایرانی: این شیوه بسیار ارزشمند گستردگی بیشتری نیز یافت، به طوری كه كشورهای میان رودان (عراق)، ایران، افغانستان، پاكستان،‌جمهوری های فرارودی(ماوراء النهر)، ازبكستان و... تا هند و اندونزی را در بر گرفت.
برای بررسی شیوه ایرانی آنرا به شش سبك كه بر پایه خاستگاهشان نامیده می شوند تقسیم می كنیم:
پیش از اسلام 
1-پارسی
2-پارتی
 پس از اسلام
3-خراسانی
4-رازی
5-آذری
6-اصفهانی
اصول معماری و سبک شناسی
برسی ها و کاوش ‌های باستانشناسی حکایت از آن دارد که سابقه معماری ایران به حدود هزاره هفتم قبل از میلاد می رسد. از آن زمان تا کنون پیوسته این هنر در ارتباط با مسائل گوناگون، بویژه علل مذهبی، توسعه و تکامل یافته است.
معماری ایران دارای ویژگیهایی است که در مقایسه با معماری کشورهای دیگر جهان از ارزشی بخصوص برخوردار است: ویژگیهایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوانهای رفیع، ستونهای بلند و بالاخره تزئینات گوناگون که هریک در عین سادگی معرف شکوه معماری ایران است.
اصول معماری ایرانی
• )درون‌گرایی (حفظ کرامت و احترام انسان
• )نیارش (فن اجرای ساختمان
• )خود بسندگی (استفاده از مصالح بوم آورد ایدری
• )مردم‌واری (تبعیت از نیازها و ابعاد انسانی ( پیمون (مدول
• پرهیز از بیهودگی
 سبک شناسی معماری ایران
• شیوه پارسی -هخامنشیان( سده ششم پیش از میلاد تا سده چهارم.)
• شیوه پارتی -اشکانیان و ساسانیان) سده چهام تا صدر اسلام.)
• شیوه خراسانی-صفاریان، طاهریان، غزنویان و ...( از ابتدای قرن چهارم تا پایان قرن چهارم.)
• شیوه رازی -سامانیان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان) قرن پنجم تا اول قرن هفتم.)
• شیوه آذری -ایلخانیان و تیموریان( از اول قرن هفتم تا اول قرن دهم).
• شیوه اصفهانی -صفویان، افشاریه، زندیه و قاجاریه) از اول قرن دهم تا اواسط دوره قاجاریه.)
• معماری معاصر -پهلوی، بعد از انقلاب اسلامی( از اواسط دوره قاجاریه تا کنون)
از شش شیوه معماری ایران دو شیوه پارسی و پارتی مربوط به پیش از اسلام و چهار شیوه ی دیگر مربوط به دوره اسلامی می باشد. غربی ها برای شیوه های اسلامی نام هایی را به کار می برند مانند شیوه های اموی و عباسی. اما به نظر خیلی ها هیچ یک از کشورها و ملت ها یعنی ترک ها، عرب ها و... نمی توانسته اند در معماری کشوری که پیشینه معماری چند هزارساله دارد کارساز باشند، زیرا آنها در آن زمان معماری ارزشمندی نداشته اند.
سبک خراسانی:
با طلوع اسلام ساخت بناهای مذهبی به خصوص مساجد آغاز گردید. سبک خراسانی اولین سبک معماری اسلامی بوده، چون اولین بناها در خراسان ایجاد شده، لذا به سبک خراسانی معروف است. این سبک در قرون اولین (1 تا 4 هجری) رایج بوده و تحت تأثیر پلان و نقشه مساجد عربی با ساختمانی ایرانی (پارتی) با فضای ساده (فاقد تزئینات) بنا احداث شده‌اند.
ویژگی‌های سبک خراسانی:
1. پلان مستطیل شکل
2. فضای شبستانی یا چهل ستونی
3. ساده و بی‌پیرایه (فاقد تزئینات)
4. مصالح اولیه خشت خام و آجر
5. فاقد پوشش و تزئینات یا گاهاً پوشش کاهگل
6. استفاده از تک منار منفک با مقطع دایره‌ای در شمال بنا
7. قوس‌های بیضی، تخم‌مرغی،ناری
در سبک خراسانی پلان و نقشه مساجد عربی و ساختمان بنا ایرانی است.
بناهای سبک خراسانی:
مسجد جامع فهرج . مسجد تاریخانه‌ی دامغان . مسجد جامع نیریز. مسجد جامع ابرقو. مسجد جامع میید. مسجد جامع اردستان. مسجد جامع اصفهان . ارگ بم در کرمان . رباط ماهی یا چاهه در سرخس. پل _ سد امیر در شیراز. مسجد جامع اردبیل
 سبک رازی:
تغییرات اسلوب معماری روندی تدریجی و آرام دارد، آغاز تغییرات در اسلوب خراسانی و نزدیک شدن آن به سبک رازی از دوره‌ی آل زیار و سامانیان صورت پذیرفته است. سبک رازی دومین سبک معماری پس از اسلام در ایران می‌باشد. که اوج آن در دوره‌ی سلجوقی بوده است.چون اولین بناها در شهر ری (راز) احداث گردیده، به سبک رازی معروف است. از مهمترین تغییرات این سبک حذف فضای شبستانی و ستون‌های آن و احداث ایوان، گنبد با پلان چهار ایوانی می‌باشد.
اصلی‌ترین متنوع‌ترین سبک معماری ایرانی، سبک رازی است.
سبک رازی تحت تأثیر سبک پارسی و پارتی قرار دارد.
روند تغییر مساجد شبستانی به ایوانی:
مساجد شبستانی:
 مانند مسجد جامع فهرج یزد، مسجد تاریخانه‌ی دامغان. مساجد چهار طاقی: مانند مسجد یزد خواست، مسجد جامع اردبیل. مساجد تک ایوانی: مانند مسجد جامع نیریز، مسجد جامع رجبعلی (درخونگاه تهران) مسجد جامع یزد، مسجد جامع سمنان. مساجد دو ایوانی: مسجد جامع زوزن (فریومد خراسان)، مسجد جامع ساوه. مساجد چهار ایوانی: مسجد جامع اصفهان – مسجد امام اصفهان
ویژگی‌های سبک رازی:
1. پلان مستطیل شکل
2. فضای ایوانی
3. مصالح اولیه آجر
4. ساخت ایوان (پلان ایوان مربع شکل می‌باشد)
5. استفاده از طاق‌های جناقی (تیزه دار)
6. ساخت گنبد و متعلقات آن (گوشواره و فیلپوش)، گنبدها بر پشت ایوان جنوبی ساخته می‌شده است.
7. ساخت زوج مناره بر ایوان جنوبی
8. استفاده از تزئینات (گچ‌بری، آجرکاری، گره‌سازی، کاشی خشتی)
بناهای سبک رازی:
مقبره‌ی امیر اسماعیل سامانی در بخارا. گنبد سرخ مراغه. مقبره‌ی امیر ارسلان جاذب در مشهد. برج رسگت در سواد کوه مازندران. برج لاجیم در مازندران. برج اردکان در گرگان. برج مهماندوست در دامغان. برج طغرل در شهر ری. برج علاءالدین تکش در ورامین. برج مقبره‌های خرقان در همدان. گنبد قابوس در گرگان. مسجد برسیان در اصفهان. مسجد جامع اردستان. مسجد جامع کبیر قزوین. رباط شرف(کاروانسرای شرف)در سرخس. مسجد جامع گلپایگان. مسجد جامع اصفهان .عتیق اصفهان. گنبد علویان درهمدان. پل شهرستان در اصفهان. حرم حضرت عبدالعظیم
سبک آذری:
با ورود مغولان (ایلخانی) این شیوه معماری آغاز گردید و تا زمان صفویه ادامه داشته است. چون اولین بناها درتبریز احداث گردید به سبک آذری معروف است. دوره‌ی حکومت غازان خان را آغاز سبک آذری می‌دانند.
 ویژگی های سبک آذری:
سبک آذری خود به دو شیوه قابل تفکیک می‌باشد:
الف: شیوه‌ی اول سبک آذری مربوط به دوره‌ی ایلخانی به مرکزیت تبریز با ویژگی‌های زیر:
1. ساخت بناهای سترگ و عظیم
2. توجه به تناسبات عمودی بنا
3. ساخت ایوان با پلان مستطیل شکل
4. تنوع در ایوان سازی
5. استفاده از تزئیناتی چون گچ‌بری، کاشی زرین فام و کاشی نقش برجسته.
ب: شیوه ی دوم سبک آذری مربوط به دوره‌ی تیموری به مرکزیت سمرقند با ویژگی‌های زیر:
1. ساخت ساقه (گلوگاه) بین فضای گنبد و گنبد خانه.
2. ایجاد سطوح ناصاف در تمامی بنا.
3. استفاده از تزئینات کاشی معرق (موزاییک کاری)
دوره‌ی تیموری اوج معماری سبک آذری می‌باشد.
بناهای سبک آذری:
شنب غازان . ربع رشیدی . رصدخانه‌ی مراغه . ارگ علیشاه در تبریز . مدرسه و تکیه‌ی امیر چخماق . زندان اسکندر یا مدرسه‌ی ضیاییه در یزد . مسجد جامع ورامین . گنبد سلطانیه یا مقبره‌ی اولجایتو . حرم امام رضا (ع). مقبره‌ی شیخ صفی الدین اردبیلی . مسجد کبود تبریز یا جهانشاه . مدرسه‌ی امامی اصفهانی . مسجد جامع یزد . مسجد گوهرشاد . مجموعه‌ی تاریخی سنگ بست . مقبره ی شاه نعمت‌الله ولی در ماهان کرمان . مدرسه‌ی غیاثیه خردگرد در خواف . مسجد جامع عتیق شیراز . بقعه‌هارونیه در توس . گور امیر تیمور در سمرقند . مزار شیخ احمد جام در تربت جام . مقبره‌ی سلطان بخت آغا در اصفهان . مسجد و مدرسه‌ی طلاکاری در سمرقند . مجموعه‌ی آرامگاه‌های شاه زند در سمرقند . مدرسه‌ی گوهرشاد در هرات . مسجد بی‌بی خاتون در سمرقند . مدرسه‌ی میر عرب در بخارا . کاروانسرای انجیره در جاده یزد – طبس . کاروانسرای چهار آباد درجاده‌ی نطنز – اصفهان . پل قافلانکوه . منارجنبان.

سبک اصفهانی:
به شیوه‌ی معماری دوره‌ی صفویه، سبک اصفهانی اطلاق می‌شود. چون اولین بنادر شهرهای اصفهان ساخته شده و به سبک اصفهانی معروف است. دوره‌ی حکومت شاه عباس را عصر طلایی سبک اصفهانی می‌دانند.
ویژگی‌های سبک اصفهانی (تزئینی‌ترین سبک معماری ایرانی)
1. پلان مستطیل شکل و چند ضلعی ساده
2. پلان ایوانی
3. مصالح مرغوب و بادوام
4. در تزئینات بناها از کاشی خشتی، هفت‌رنگ، مقرنس کاری، یزدی‌بندی، کاربندی یا رسمی‌بندی استفاده شده است.
بناهای سبک اصفهانی:
کاخ چهلستون در قزوین . کاخ عالی‌قاپو در قزوین . کاخ صفی‌آباد در بهشهر مازندران . مسجد هارون ولایت در اصفهان . مسجد علی در اصفهان . مسجد جامع ساوه . میدان نقش جهان . کاخ چهلستون در اصفهان . کاخ هشت بهشت در اصفهان . مدرسه‌ی چهار باغ اصفهان یا مدرسه‌ی مادرشاه . مسجد حکیم اصفهان . تالار اشرف در اصفهان . مجموعه‌ی گنجعلی خان در کرمان . پل الله وردی خان (سی و سه پل) . پل خواجه در اصفهان . پل رودخانه‌ی کوی. باغ فین کاشان . کاروانسرای شبلی در تبریز – میانه . کاروانسرای خان خوره در شیراز – آباده . کاروانسرای امین‌آباد در شیراز – آباده. کاروانسرای ده‌بید در شیراز . کاروانسرای زین‌الدین در یزد – کرمان . کاروانسرای زیزه در کاشان – نطنز . کاروانسرای اقبال در تاکستان – قزوین (دوایوانی) . کاروانسرای دو کوهک در شیراز – قهلیان (دوایوانی). کاروانسرای تینوش در قم – کاشان (چهار ایوانی). کاروانسرای سن سان در قم – کاشان (چهار ایوانی) . کاروانسرای جاکرد در کرمان – مشهد (چهار ایوانی). کاروانسرای ریوادوبستان در نائین – اصفهان (چهار ایوانی) . کاروانسرای کوهپایه در یزد – نائین (چهار ایوانی). کاروانسرای دیرگچین در تهران – قم . کاروانسرای مهیار در اصفهان (چهار ایوانی) . کاروانسرای شیخ علی خان در اصفهان . کاروانسرای مادرشاه یا هتل عباسی در اصفهان.

چكیده:
سبك پارسی

تاریخ
نخستین سبك معماری پیش از اسلام است . از روزگار هخامنشیان تا حمله اسكندر،از سده چهارم تا ششم میلادی را در بر میگیرد.
بناهای مهم
معماری پیش از پارس:محوطه تاریخی زاغه،تپه سیلك كاشان،چغازنبیل،نوشیجان،پاس ، پاسارگاد،آرامگاه كوروش،كاخ شوش،تخت جمشید، آرامگاه نقش رستم
عناصر معماری
سقف تخت، چوبی،شیبدار،تیرریزی عمودی،دیوار جداكننده با خشت،سقف خمیده در زیرزمین،پی سازی با سنگ لاشه ،نمای بیرونی با سنگ،نمای درونی با كاشی لعابدار
تزئینات
پایه ستون و سر ستون با تزئینات،آرایش درگاه،سردر با زغره و پتكانه،آرایش فضای درونی با كاشی لعابدار،نقش برجسته و كنگره های زیبا در تارمیو پلكانهای كوتاه
ویژگی عمومی
بهره گیری از شیوه آرارتو،طرح فضاهای راست گوشه ،تالار ستوندار،ساخت بنا روی سكو،درون گرایی،راهروهای پنهان برای ارتباط فضا،ساخت سایه بان و آفتابگیر،آبنما،استخر،پردیس
سبك پارتی
تاریخ
یكی از شاخه های نژاد آریایی است. سرزمین آنها پرشو است.مركز استقلال شمال خراسان در دوره اشكانی-ساسانی،صدر اسلام و بعد از اسلام تا سده 4 هجری
بناهای مهم
نیایشگاه آناهیتا كنگاور،كاخ الحضرا،مجموعه نسا،كاخ آشور،كوه خواجه،بازه هور؛آتشكده فیروز آباد،طاق كسری،كاخ بیشابور،كاخ سروستان، كاخ قصر شیرین
عناصر معماری
بهره گیری از آسمانه خمیده، طاقی و گنبدی، طاق آهنگ و تویزه، نیم گنبد، استفاده از چفد مازه دار، پی سازی با سنگ لاشه، گوشه سازی چوبی، سكنج و فیلپوش، گنبد 4 گوشه.
تزئینات
گچبری با خطوط خمیده و شكسته ،استفاده از كنگره و كوردر در نمای ساختمان،كاشی كاری در تخت سیمان،دیواره های سفید، كتیبه های مركب، سفال های نقش دار.
ویژگی عمومی
دو بنا را نمیتوان شبیه هم یافت، از جفت و پدجفت و قرینگی و ناقرینگی،در نیایشگاه از جفت، در بنای مسكونی از پدجفت،اقتباس از معماری كلاسیك، درون گرایی، شكوه و عظمت، بلند ساختن بنا

سبك خراسانی
تاریخ
اولین سبكی كه بعد از اسلام به ایران آمد.سده اول هجری تا سده چهارم هجری، با حمله اعراب به ایران و شكست ساسانیان.
بناهای مهم
مسجد مدینه، مسجد جامع فهرج، تاریخانه دامغان، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع اصفهان، مسجد جامع نائین، مسجد نیریز.
عناصر معماری
تفاوتی با معماری پارتی نكرد.استفاده از چفد مازه دار، سقف كمی بیش از بلندای قد یك انسان، طاق آهنگ با جفد مازه دار،چهار بخش و گنبد استفاده نشد، نیارش شبیه پارتی.
تزئینات
آرایه های گچبری و شكنجی و پیچك،استفاده از نقش درهای ساسانی، پوشش و آرایش طاقی تفاوتی با ساسانی ندارد،استفاده از گچبری ناب و بیهمتا در مسجد جامع اصفهان.
ویژگی عمومی
مردم واری در بنا،با شتاب ساختن،افت كیفیت بنا، سادگی در طرح، شبستان ستوندار، مسجد برگرفته از تهرنگ مسد مدینه، سقف كوتاه، عمارت تك تای منفرد.
سبك رازی
تاریخ
چهارمین شیوه معماری اسلامی، در شمال بودا مادر ری پا گرفت. از زمان ال زیاد شروع و در زمان آل بویه، سلجوقیو اتابكان و خوارزمشاه پایان یافت.
بناهای مهم
مقبره امیر اسماعیل سامانی، گنبد قابوس استاد ابوالمعالی زنجانی،برج خرقان،مسجد اصفهان، رباط شرف،مسجد جامع زواره، مسجد جامع اردستان، گنبد سرخ مراغه.
عناصر معماری
ساخت طاق و گنبد، چفد تیزه دار برای گنبد، طاق چهار بخش و چهار ترك،گنبد به صورت گسسته، رك گنبد نار، گنبد خاگی با چفد مازه دار، گنبد تركین با تویزه.
تزئینات
نازك كاری نما، با آجرهای بزرگ و كوچك، آجر پیش بر به گوشه لعابدار یا بی لعاب، گونه نگار با خطوط شكسته و مستقیم، گره سازی با آجر و كاشی، معرق كاری.
ویژگی عمومی
ساختمان با كاركرد گوناگون، مثل برج و میل و آرامگاه برجی 4 تا 8 گوشه، استوانه، گرداگرد پره مسجد شبستان دار، تبدیل به 4 ایوانی، یك گنبد خانه روی طرح.
سبك آذری
تاریخ
دارای 2 دوره:از زمان هلاكو و پایتختی مراغه، از زمان تیمور و پایتختی سمرقند.
بناهای مهم
مقبره سلطانیه، مسجد علیشاه، مسجدجامع ورامین، مسجد جامع یزد، خانقاه شیخ عبدالصمد نطنز، مسجد گوهرشاد، مدرسه غیاثیه خرگرد.
عناصر معماری
چفد كلیل آذری، چفد چمانه (گنبد سبویی)، چفد شبدری تند، كند، گنبد های دو پوسته، گسسته، ناری، طاق آهنگ، كلنبو، طاق و تویزه، كاربندی، بهره گیری از پیمون، خشخاشی.
تزئینات
نخست سفت كاری با خشت و آجر، سپس آمود آجر(گره سازی)و آجر با گل اندازی، گره سازی معلقی، كاسته شدن آجر، استفاده از كاشی تراش، كاشی هفت رنگ،كاشی معرق،كاشی خشتی.
ویژگی عمومی
ساختمانهای گوناگون، ساختمان سازی با شتاب، پیمون و بهره گیری از عناصر یكسان، بهره گیری از هندسه قوی، طرح های پیچیده، نهاز و نخیر در تهرنگ، بنا با مقیاسهای بزرگ.
سبك اصفهانی
تاریخ
از زمان قره قویونلو آغاز و در پایان روزگار آقا محمدخان قاجار دوره نخست آن به پایان رسید.دوره دوم از زمان افشاریان آغاز و در زندیان به پایان رسید.
بناهای مهم
مسجد امام اصفهان،مسجد شیخ لطف الله، مدرسه خان شیراز، مجموعه گنجعلیخان كرمان، مسجدحكیم اصفهان، چهلستون، هشت بهشت، مدرسه چهارباغ، مدرسه امام، مدرسه آقا بزرگ كاشان.
عناصر معماری
طاق و گنبد،گنبد گسسته، میان تهی، آجر آسیاب، آجر تراش، خوانچه پوش، پوشش ها آویخته و دروغین، بی باكی و جسارت در پوشش گنبد،آزادی بی حساب در جرز و ستون.
تزئینات
بهره گیری همه آمود های پیشین، استفاده از آجر چوب و خمیده،رنگ نامرغوب،كاشی هفت رنگ به جای كاشی معرق.
ویژگی عمومی
ساده شدن طرح، بیشتر فضاها یا چهارپهلو شد یا مستطیل، هندسه ساده و شكل ها و خطوط شكسته، كم شدن نخیر و نهاز، ساخت گوشه های پخ، پیمون بندی اندام ها و اندازه های یكسان، افت كیفیت.



منبع:
- سبک شناسی معماری ایرانی، دکتر پیرنیا

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 1163
:: ارسال شده در: آرشیو کل , معماری و شهر سازی ,
:: مطالب مرتبط: خبر فوری , پست ویژه , دانلود رایگان کتاب نویفرت ۲۰۱۴ PDF دانلود رایگان کتاب نویفرت ۲۰۱۴ – کتاب نویفرت (Neufert) یکی از مراجع , چگونه از هک شدن سیستم جلوگیری کنیم؟ , آشنایی با رشته معماری داخلی به اعتقاد بعضی ها معماری مادر همه هنرهاست که تعاریف مختلفی از آن ارائه , نکاتی برای انتخاب رشته معماری!!! , شاخه های مختلف معماری کارشناسی ارشد معماری به 4بخش تقسیم میشه که هرکدوم از این بخشا خودشون دارای گر , مهندس معماری معرفی شغل، محیط کار، فعالیت های شغلی، شرح وظایف و ... مهندسی معماری برای شما است، اگر ... , معرفی رشته معماری , دانلود کنید: تصاویر پس زمینه ویندوز 10 با کیفیت 4K و Full HD , دستورات اتوکد همراه با مخفف آن , زیر گنبد کبود؛ تصاویری زیبا از سقف بناهای تاریخی ایران , فهرست موضوعات - علم و فن آوری - معماری و عمران , سخن اول.... مصالح دنیای خاص خود را دارند. با چگونگی قرار دادن آنها در کنار یکدیگر و نیز علائمی که از ط , محاسبه شیب زمین و شیب رمپ در این آموزش تصمیم دارم که نحوه محاسبه شیب زمین یا شیب رمپ را براتون توضیح , ورود به سیستم دانشگاه پیام نور https://reg.pnu.ac.ir/Forms/AuthenticateUser/main.htm برای دانشجویان عزیز دسترسی آسان لین , عکس های باور نکردنی از قبل و بعد ارایش مجموعه : آرایش صورت و زیبایی عکس های باور نکردنی از قبل و بعد , چگونه یک مرد ایرانی از هیچی به یک میلیاردر تبدیل شد مجموعه : مطالب جالب و خواندنی چگونه یک مرد ایرا , تصاویر زیبای هیئت‌ های قدیمی عزاداری , جملات و تصاویر عاشقانه ✔جـــــــــای دلـــــــم خـــــالـــــی✔ سَر بِہ زیر وُ ساڪِت وُ بـ ے בَس ,
نویسنده
نویسنده : ali tavakkoli
تاریخ : [یکشنبه 10 آبان 1394 ] [ 9:24]
تاریخ
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی
خبر فوری تاریخ : دوشنبه 30 آذر 1394
پست ویژه تاریخ : چهارشنبه 22 مهر 1394
دانلود رایگان کتاب نویفرت ۲۰۱۴ PDF دانلود رایگان کتاب نویفرت ۲۰۱۴ – کتاب نویفرت (Neufert) یکی از مراجع تاریخ : چهارشنبه 06 بهمن 1395
پست فوری تاریخ : چهارشنبه 06 بهمن 1395
چگونه از هک شدن سیستم جلوگیری کنیم؟ تاریخ : چهارشنبه 22 دی 1395
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
user
progress عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 930
کل نظرات کل نظرات : 4
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 3
تعداد اعضا تعداد اعضا : 44

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 263
باردید دیروز باردید دیروز : 84
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 2
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 1
بازدید هفته بازدید هفته : 263
بازدید ماه بازدید ماه : 404
بازدید سال بازدید سال : 404
بازدید کلی بازدید کلی : 404

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 54.166.233.99
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir